COVID-19-pandemie doet jonge kopers sneller beslissen over eerste woning

9 maart 2021

Voor het gros van de jonge kopers gaat de droom van een eigen stek gepaard met een zoektocht die tot een jaar kan duren. Bij kopers in 2020 verliep het beslissingsproces
sneller: opvallend veel jonge eigenaars (53 %) deden er minder dan 3 maanden over om een woning te kopen. De onzekerheid van de globale pandemie maakte hen op financieel vlak zowel beter voorbereid als voorzichtiger.


Zoektocht ingekort

Onderzoeksbureau Ipsos bevroeg, in opdracht van AXA Bank, 1000 jonge Belgen (van 22 t.e.m. 35 jaar) over de aankoop van hun eerste woonst. Over het algemeen duurt de zoektocht naar een eerste woning minder dan één jaar: bij 4 op 5 van de bevraagde eigenaars (82%) zat er minder dan één jaar tijd tussen het starten met zoeken en de aankoop. Bij 13% neemt de zoektocht tussen 1 en 2 jaar in beslag, en bij zo’n 5% langer dan 2 jaar.

Ook in 2020 was dit het geval, met een opvallend verschil: de groep eigenaars die in minder dan 3 maanden een woning vond was beduidend groter vanaf maart 2020. Voor meer dan de helft van de jonge Belgen (53%) die een woning kochten tijdens de pandemie duurde de huizenjacht minder dan 3 maanden, terwijl dit precorona (periode 2015 tot maart 2020) slechts bij 40% van de kopers het geval was. Ook gaf 1 op 5 van de “COVID-19”-kopers aan dat ze omwille van de pandemie hun budget verhoogd hebben of sneller een bod gedaan
hebben eenmaal ze een woning op het oog hadden.

Toch blijkt uit het marktonderzoek dat de eigenaars die hun woning kochten tijdens de pandemie geen extra externe druk voelden om sneller een bod uit te brengen in vergelijking met eigenaars die pre-corona een woning kochten. Lisa Pieters, woordvoerder AXA Bank: “De reden dat kopers tijdens de pandemie sneller de knoop doorhakten valt dus elders te zoeken. We vermoeden dat mensen tijdens de pandemie meer tijd hadden om na te
denken over hun woonsituatie en waar ze naartoe willen. Kopers waren zekerder van hun stuk en beter voorbereid. Daardoor konden en/of wilden ze sneller beslissen.”

Goed voorbereid

Jonge kopers starten hun zoektocht naar een woning vaak met een degelijke voorbereiding voor het financiële luik: ze gaan praten met hun bankagent, zoeken informatie op het internet, praten met ouders en vrienden,… Zo weet meer dan 2 op 5 van de kopers welk bedrag ze kunnen uitgeven voor ze de huizenjacht aanvangen. 1 op 4 eigenaars (24%) heeft op dat moment zelfs al een akkoord van de bank over het bedrag dat ze kunnen lenen.

Eigenaars die tijdens de coronapandemie een woning kochten waren nog beter voorbereid: 38% van de kopers had een concreet kredietvoorstel van hun bank ontvangen toen ze hun zoektocht aanvingen. Lisa Pieters, woordvoerder AXA Bank: “COVID-19 zorgt ervoor dat jonge mensen die een woning willen kopen zich beter informeren en beter voorbereid aan hun zoektocht starten. Dit kan verklaren waarom ze er minder lang over doen om een beslissing te nemen om een woning te kopen.”

Vaker opschortende voorwaarden

De onzekere context maakt kopers voorzichtiger: sinds maart 2020 nemen kopers vaker opschortende voorwaarden op in de verkoopovereenkomst. 64% van de recente eigenaars nam opschortende voorwaarden op in hun overeenkomst met de verkoper, terwijl dit pre-corona nog maar bij 46% het geval was. Kopers die geen opschortende voorwaarden opnamen in hun contract, deden dat omdat ze zeker waren dat ze over voldoende middelen beschikten. 

Bij het opmaken van de verkoopovereenkomst kan de kandidaat-koper een opschortende voorwaarde toevoegen als extra bescherming. Dan hangt het akkoord tussen koper en verkoper nog af van de vervulling van die voorwaarde: bv. de verkoop komt past tot stand als de koper een lening van de bank krijgt. Zo vermijd je als koper financiële gevolgen wanneer je niet aan de voorwaarde kan voldoen. Lisa Pieters van AXA Bank: “Als koper
is het een goed idee om extra bescherming in te bouwen via een opschortende voorwaarde in de overeenkomst. Nóg beter is het om als koper tijdig met je bank te gaan praten. Een goed idee hebben van wat je financieel aankunt, welk bedrag je kunt lenen en eventueel zelfs een concreet kredietvoorstel op zak kunnen je helpen om snel te handelen wanneer je je droomwoning tegenkomt.”

Een switch naar digitale kanalen?

Zelfs in coronatijden blijft een afspraak met de bankagent de meest gebruikte én meest relevant bevonden bron om een zicht te krijgen op het volledige financiële plaatje. Digitale tools kunnen het persoonlijk advies van een bankagent niet vervangen, maar werden de laatste jaren een belangrijke aanvullende bron van informatie voor heel wat consumenten.

Deze trend kreeg door de coronacrisis een extra boost: 36% van de jonge eigenaars die
na maart 2020 een woning kochten maakte gebruik van online simulatietools, t.o.v. 24% in de pre-COVID-19 periode.

De populariteit van die online simulatoren zal nog verder toenemen: maar liefst de helft van de jonge Belgen die nu actief op zoek zijn naar een woning gebruikt minstens één online simulator. “Wij zien inderdaad dat steeds meer consumenten op zoek gaan naar online simulatietools,” aldus Lisa Pieters van AXA Bank. “We zetten hier al een aantal jaar sterk op in omdat we merken dat die tools aanslaan bij jongere doelgroepen. Met de “wat kan ik kopen?” simulator op onze website kunnen zowel klanten als niet-klanten bijvoorbeeld een inschatting krijgen van hun financiële mogelijkheden en een concreet financieel plan laten
berekenen.” 

Bron: persbericht AXA Bank 

Cookies: Om u de best mogelijke ervaring te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Als u mijnBENOvatie.be blijft gebruiken, betekent dit dat u akkoord gaat met ons gebruik van cookies. Als u meer wilt weten over de cookies die we gebruiken en hoe u uw instellingen kunt wijzigen, lees dan onze cookievoorwaarden.Sluiten